هواساز HVAC چیست و چه تفاوتی با تهویه مطبوع دارد؟

زمانی بود که هواساز HVAC  تجهیزاتی بود که فقط حرفه ای های صنعت و بسیار ثروتمند که می توانستند هزینه آن را بپردازند. اکنون، در کل صنعت کشور استفاده شده است. سیستم تهویه هوا یکی از مهم ترین تجهیزات اتاق تمیز است که باید در هنگام طراحی اتاق تمیز به آن توجه داشت. 

 

هواساز HVAC چیست؟

این یک اصطلاح تقریباً عمومی برای تهویه مطبوع شده است، که به طور مترادف توسط مردم در همه محیط ها استفاده می شود. اما HVAC دقیقاً به چه معناست؟ چگونه در خانه یا محل کار شما تأثیرگذار است، آیا گرمایش یا سرمایش خواهد بود؟ و اگر چنین باشد ، تفاوت آن با تهویه مطبوع چیست؟

این سوالات مهم هستند، زیرا ما به دنیایی از سیستم های کنترل هوای بهتر و بهتر برای فضاهای با هر شکل و اندازه پیش می رویم. زیرا در نهایت، حتی با وجود ده ها گزینه برای انتخاب ، تنها راه تصمیم گیری کاملاً آگاهانه و خوب ، واقعاً آگاه بودن است.
بنابراین ، همانطور که HVAC را تعریف می کنیم، تهویه هوا را تعریف می کنیم و تفاوت های این دو مفهوم را بیان می کنیم.

 

هواساز hvac چیست

 

بیایید با یک سوال مهم شروع کنیم: " هواساز HVAC به چه معنی است؟ هواساز HVAC برای گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع وظیفه گرمایش و سرمایش ساختمان بکار می رود. این همچنین یک منبع تهویه مناسب است، که باعث می شود رطوبت خارج شود.
واحدهای تهویه مطبوع می توانند اشکال و اندازه های مختلفی به خود بگیرند، همگی بسته به نوع طراحی و فضاهایی که در آنها استفاده می شود مزایای مختلفی را به همراه دارند. واحدها ممکن است شامل هر ترکیبی از موارد زیر باشد:

• دیگ های بخار
• واحدهای تهویه مطبوع
• مجاری و دریچه های رطوبت

همه واحدهای تهویه مطبوع اتاق تمیز، واحد تهویه مطبوع نیستند، حتی اگر واحدهای AC در زیر چتر هواساز HVAC قرار گرفته باشند. همانطور که در بالا ذکر شد، آنچه مهم است درک شود این است که در واقع هواساز HVAC یک اصطلاح بزرگتر است. آن را به عنوان یک چتر تصور کنید که برای انواع سیستم های کنترل هوا به هم پیوسته اعمال می شود.

 

هواساز HVAC شما چگونه کار می کند؟

در بعضی موارد اجزای هواساز HVAC ممکن است مستقل از یکدیگر کار کنند. با این حال ، آنچه معمول تر است، این است که هر یک از اجزا در کنار اجزای دیگر کار می کنند. این سیستم های به اصطلاح "ترکیبی" شامل هر دو سیستم گرمایش مرکزی و AC هستند.

اما اشتباه نکنید: سیستم هواساز HVAC شما چیزی فراتر از یک روش مناسب برای گرم کردن یا خنک سازی فضای زندگی یا کار در آن است. این روشی برای تغییر کامل کیفیت هوای داخلی شما و ایجاد یک فضای راحت برای همه افراد داخل محیط است.
سیستم های هواساز HVAC در چندین تنوع مختلف موجود است. با این حال، حتی با این گفته ها ، در هسته آنها، همه آنها بر اساس همان مفاهیم اساسی ساخته شده اند و از بیرون شروع می شود، نه از داخل.

هوای تازه با فرآیندی به نام "تهویه" از محیط خارج تأمین و وارد می شود. این را می توان به یکی از دو روش انجام داد.

 

سیستم تهویه اتاق تمیز  

 

- تهویه طبیعی

تهویه فضای شما به صورت طبیعی و بدون تجهیزات ، ساخت و ساز یا وسایل اضافی انجام می شود. ما این را در بیشتر محیط ها مشاهده می کنیم ، در واقع به صورت هر نقطه ورود و خروج به داخل ساختمان. وقتی هوای طبیعی بیرون از طریق پنجره ها، درها و دریچه های هوا به خودی خود حرکت می کند، این تهویه طبیعی است.
این کجا بیشترین کاربرد را دارد؟ تبادلات هوای طبیعی از این قبیل در دوباره پر کردن سطح اکسیژن برای مبتدیان مهم است. همچنین در از بین بردن بو و رطوبت بیش از حد از محیط و همچنین فیلتر کردن دی اکسید کربن مفید است.


- تهویه مکانیکی

بعد، ما تهویه مکانیکی داریم. این سیستمی است که از سیستم های مکانیکی برای انتقال هوا به داخل و خارج محیط استفاده می کند. معماری به سبک قدیمی باعث شده است تا بیشتر ساختمان ها دسترسی تهویه طبیعی داشته باشند. بیشتر خانه ها، مشاغل و ساختمانهای رسمی از درها و پنجره ها استفاده می کردند تا هوای طبیعی را از خارج، داخل منزل وارد کنند.

با این وجود معماری مدرن متفاوت است. سازندگان معاصر به طور کلی خانه های بسیار محکم تر را انتخاب می کنند. این یک فلسفه طراحی است که تهویه مکانیکی را در خانواده های دارای سیستم تهویه مطبوع از اهمیت بیشتری برخوردار می کند.

هوا با استفاده از یک واحد ورودی هوای مخصوص طراحی شده وارد ساختمان می شود و در آنجا بلافاصله روی هوای ورودی فعالیت صورت می گیرد. هوا از طریق فیلتر وارد شده و به مناطق مختلف منتقل می شود که در آن بیشترین نیاز را خواهد داشت. به طور خاص ، از آن برای از بین بردن گرد و غبار و خاک ، مواد آلرژی زا و ذرات مختلف دیگر استفاده خواهد شد. همین از هوا هم در فرایندهای گرمایش و سرمایش استفاده می شود و هم در برابر رطوبت بیش از حد از هوا استفاده می گردد.

سرانجام، هنگامی که هوا فیلتر شد و به دمای مناسب بالا یا پایین آمد، به سمت محیط هدایت می شود. در مورد سیستم مرکزی ، این حرکت از طریق شبکه مجاری صورت می گیرد و به هوا اجازه می دهد تا هر کجا که لازم باشد حرکت کند.

 

تهویه مطبوع چیست؟

یک تهویه هوا یا سیستم AC به طور خاص برای خنک کردن یا گرم کردن هوا طراحی شده است. در برخی محافل، یک پیمانکار ممکن است هر واحدی را که هوا را کنترل می کند ، چه گرم و چه سرد ، بوسیله کولر تهویه کند.

با این حال ، برای اهداف ما و برای اینکه روند کار تا حد ممکن پیچیده باشد، از این قرارداد استفاده نخواهیم کرد. ما آن را اینگونه خراب خواهیم کرد: سیستمی که برای تهویه هوا طراحی شده یک تهویه هوا است. هر سیستمی که در هنگام دفع رطوبت از طریق دریچه های هوا برای خنک کردن یا گرم کردن هوا کار کند ، به طور خاص به عنوان یک واحد HVAC شناخته می شود.

ما در اینجا باید مراقب باشیم ، اگر بیشتر همه واحدهای AC این روزها گرم نمی شوند و همچنین خنک می شوند ، آنها از این به عنوان "پمپ حرارتی" یاد می کنند که در اصل چرخش تبرید را تغییر می دهد تا گرما را تأمین کند ، این روزها ساختمانها با تهویه مطبوع بیشتر می شوند زیرا سیستم های تهویه مطبوع قابل اطمینان تر شده اند و مهمتر از همه بسیار کارآمدتر در برابر سوخت های فسیلی است.

 

تفاوت هواساز hvac با تهویه مطبوع


یک نگاه نزدیکتر به هواساز HVAC

انواع مختلفی از سیستم هواساز HVAC اتاق تمیز وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق به برخی از گزینه های موجود بیندازیم.

 

- واحد پنجره

کولر گازی یا بخاری پنجره ای واحد کوچکی است که در داخل طاقچه پنجره نصب شده و قرار می گیرد. این واحدهای AC معمولاً کوچکتر هستند اما در واقع خروجی بسیار قدرتمندی دارند. با وجود این ، بهترین استفاده در فضاهای کوچک برای حداکثر کارایی است. محیط های استودیویی و اتاق های کوچک در این زمینه بهترین عملکرد را دارند.
یک مزیت بزرگ واحدهای پنجره ای قیمت آنهاست. از نظر بودجه، این یکی از ارزانترین گزینه های خنک کننده می باشد، به ویژه برای کیفیت محصول. انتظار دارید هر بار فقط هزینه ناچیزی بپردازید، هم برای خود واحد و هم برای نصب.

 

- واحد کنترول هوای مرکزی (AHU)

کولرهای گازی مرکزی معمولاً برای سرمایش و گرمایش اتاق تمیز بکار می روند. آنها به ویژه در فضاهای بزرگ، جایی که مجاری اتصال دهنده هوا به هم هدایت می شوند و هوا را به اتاق تمیز که مورد نیاز است، رهاسازی می کنند.

این سیستم خود شامل دو قسمت خارجی و داخلی است. به دلیل اندازه نصب، این کارها سرمایه گذاری مادام العمر است و در ساختمان هایی که سال ها صاحبان آنها هستند، ساخته می شود.

آنها در ابتدا شامل سرمایه گذاری کلانی نیز می شوند. خود سیستم اما یکی از موثرترین هاست و شناخته شده است که در شرایط مناسب 20 سال یا بیشتر دوام می آورد.

 

- سیستم تقسیم کوچک

سیستم مینی اسپلیت از نظر طراحی کاملاً شبیه هوای مرکزی است. تفاوت عمده این واقعیت است که کانال ها تا حد زیادی برداشته شده و در جای خود لوله های تبرید نصب شده است.
یکی از بزرگترین قرعه کشی ها در مورد سیستم های بدون کانال از جمله این موارد مربوط به کاهش هزینه های بهره برداری است.
این سیستم از نظر زیبایی از برخی گزینه های دیگر خوشایندتر است، زیرا نیازی به نصب کانال های پیچیده نیست.

و حالا شما می دانید ...
وقتی می خواهیم تهویه مطبوع، تهویه هوا و تفاوت بین آنها را تعریف کنیم، بلافاصله با مشکلی روبرو می شویم. ایده " هواساز HVAC چیست" و "کدام یک تهویه مطبوع است" یک پاسخ ساده دارد: هیچ تفاوت واقعی وجود ندارد. تهویه مطبوع زیرمجموعه ای از سیستم هواساز HVAC است و واحدها بیشتر بر حرکت هوا در یک فضا تمرکز دارند.

به دنبال خدمات قابل اعتماد برای سرمایش، برق و گرمایش از یک نام معتمد هستید؟ شما می توانید از بهترین خدمات از تیم AJSI در زمینه طراحی و تولید اتاق تمیز اطمینان حاصل کنید، آیا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟ یکی دیگر از مقالات ما را ببینید.

امتیاز دهید :