ISO چیست - انواع ایزو و کاربرد هرکدام

برای پاسخ به این سوال که ISO چیست همانگونه که می دانید در یک بازار جهانی باید بررسی و توازن برقرار شود. در غیر این صورت ، حفظ ثبات و کیفیت در صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کنند و یکی از این سازمان ها ISO است. این سازمان در دنیا مقررات یکسانی را وضع می نماید.

 

گواهینامه ISO چیست؟

گواهینامه ISO تأیید می کند که یک سیستم مدیریت، فرایند تولید ، خدمات یا روش مستند سازی کلیه الزامات استاندارد سازی و تضمین کیفیت را دارد. ISO (سازمان بین المللی استاندارد سازی) یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که استانداردهایی را برای اطمینان از کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها تدوین می کند.

گواهینامه های ایزو در بسیاری از زمینه های صنعت وجود دارد، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژیهای نوین. استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری ایجاد گردیده است. هر گواهینامه دارای استانداردها و معیارهای جداگانه ای است و به صورت عددی طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، گواهینامه ISO که در حال حاضر در Mead Metals برگزار می کنیم ، ISO 9001: 2015 است.

ایزو

همانطور که در بالا ذکر شد، ISO به سازمان بین المللی استاندارد سازی اشاره دارد. این سازمان استانداردها را توسعه می دهد و این امر به منظور صدور گواهینامه از مشاغل یا سازمان ها انجام می شود. صدور گواهینامه شخص ثالث انجام و سالانه آزمایش می شود.

استاندارد ISO 14644 در صنایع دارویی استفاده می شود و همچنین روش استاندارد کلاس اتاق تمیز را بیا ن میکند.

9001

عددی که بعد از ISO ظاهر می شود، استاندارد را طبقه بندی می کند. تمام استانداردهای خانواده ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارد. ISO 9001 از شناخته شده ترین استاندارد های ISO است و معیارهای رعایت تعدادی از اصول مدیریت کیفیت را تعریف می کند. به مشاغل و سازمانها کمک می کند تا کارآیی بیشتری داشته و رضایت مشتری را بهبود بخشند.

2015

شماره نهایی در یک گواهینامه ISO به نسخه استانداردی است که رعایت می شود و توسط سال تقویمی این استانداردها نشان داده می شود. 2015 پنجمین نسخه ISO 9001 است. این در سپتامبر 2015 راه اندازی شد و فرایندهای خود را برای مطابقت با مشخصات جدیدترین نسخه به روز کرده است.

 

صدور گواهینامه ISO 9001 به چه معناست؟

اگر سازمانی خود را "دارای گواهینامه ISO 9001" معرفی کند ، این بدان معناست که سازمان شرایط تعیین شده تحت ISO 9001 را برآورده کرده است. ایزو 9001 از سازمانها می خواهد که یک سیستم مدیریت کیفیت را تعریف و دنبال کنند که هم مناسب و موثر باشد و هم چنین آنها را ملزم به شناسایی زمینه های بهبود و اقدام به سمت آن پیشرفت ها می کند.

در نتیجه، به طور معمول قابل درک است که سازمانی که ادعای گواهینامه ISO 9001 را دارد، سازمانی با محصولات و خدمات مطابق با استانداردهای کیفیت است.

برای فروش به صنایع خاص، داشتن گواهینامه ISO 9001 الزامی است - صنعت خودرو نمونه مشهوری است.

استانداردهای ISO به ما طرحی از آنچه باید در هر سفارش انجام شود ، داده اند. ما استانداردهایی را که باید رعایت شوند می دانیم و ابزارهای لازم را برای اطمینان از کیفیت ، ثبات و ایمنی در اختیار داریم. آنچه که ما انجام می دهیم ، چگونگی بررسی کیفیت و آنچه از ما لازم است ، توسط ISO ارائه شده است.

استانداردهای صدور گواهینامه ISO همچنین به مرتبط بودن محصولات و خدمات ما کمک می کند. وقتی استانداردها تغییر می کنند، ما همراه آنها تغییر می کنیم. وقتی با مشتریان جدید کار می کنیم ، جزئیات گواهینامه خود را برای آنها ارسال می کنیم تا بدانند که انتظار دارند استانداردهای ISO برآورده شود.

 

چگونه می توانم در مورد استانداردهای جدید ISO اطلاعاتی کسب کنم؟

چگونه می توانم در مورد استانداردهای جدید ISO اطلاعاتی کسب کنم؟

بهترین راه برای یادگیری در مورد استانداردهای ISO جدید، اصلاح شده یا به روز شده ، از خود ISO است. به عنوان سازمانی که استانداردها را تعیین می کند، بهترین منبع خواهند بود.

علاوه بر این ، رسانه هایی وجود دارد که خلاصه و توضیحات مربوط به به روزرسانی های ISO را برای کمک به افراد و مشاغل در درک آنها ارائه می دهد. به عنوان مثال ، به روزرسانی 2015:

  • بندهای بیشتر
  • ساختار متفاوت (ساختار سطح بالا)
  • اصطلاحات مختلف
  • یک رویکرد فرایند
  • تمرکز بیشتر روی ورودی و خروجی است
  • تفکر مبتنی بر ریسک در هسته اصلی آن است
  • تمرکز بر متن سازمان
  • به روزرسانی های رهبری و تعهدات
  • ادغام بهتر با سایر استانداردهای ISO

 

جدول زمانی آموزش استانداردهای ISO کدامند؟

در مجموع، جدول زمانی آموزش به عوامل متعددی از جمله درک نیازها ، آمادگی یک سازمان و اندازه و پیچیدگی سازمان بستگی خواهد داشت. هنوز هم ، اکثر افراد انتظار دارند گواهینامه ISO 9001: 2015 خود را طی سه تا شش ماه دریافت کنند.

به یاد داشته باشید، افراد نمی توانند گواهینامه ISO دریافت کنند. فقط مشاغل و سازمان ها می توانند. همچنین لازم به ذکر است که ISO گواهینامه را ارائه نمی دهد. در عوض ، صدور گواهینامه از طریق سازمان های شخص ثالث امکان پذیر است.

هنگامی که ISO 9001: 2015 در سپتامبر 2015 در دسترس قرار گرفت ، یک دوره گذار سه ساله برای کسب و کارها و سازمان ها وجود داشت تا فرآیندهای آموزش و به روزرسانی را دریافت کنند ، که به کسب و کارها از هر شکل و اندازه ای اجازه می دهد زمان لازم برای آموزش و به روزرسانی فرآیندها را داشته باشند.

در اینجا 10 استاندارد ISO و معنی آنها برای تجارت شما آورده شده است.

  1. ISO 9000 - مدیریت کیفیت

کیفیت برای ادامه رقابت در هر صنعتی حیاتی است. خانواده ISO 9000 استاندارد مدیریت کیفیت است و از برخی از شناخته شده ترین استاندارد های ISO تشکیل شده است.

استانداردهای کیفیت ISO شرکت ها را راهنمایی می کند و آنها را به ابزارهای لازم برای بهبود مستمر کیفیت و اطمینان از برآورده شدن همیشه خواسته های مشتری مجهز می کند. ISO 9001: 2015 تنها استاندارد در این رده است که می توانید به آن گواهینامه بدهید و معیارهای سیستم مدیریت کیفیت را تعیین می کند.

بیش از یک میلیون سازمان در بیش از 170 کشور جهان دارای گواهینامه ISO 9001 هستند.

  1. ISO / IEC 27000 - سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات

با افزایش سریع تهدیدات سایبری، امنیت اطلاعات در کانون توجه جهانیان است. دسته 27000 استاندارد، ایمنی دارایی های اطلاعاتی را تضمین می کند.

این استانداردها به سازمان ها کمک می کنند تا امنیت دارایی هایی مانند مالکیت معنوی، داده های مالی و کارمندان و اطلاعاتی را که برای اشخاص ثالث محرمانه است ، مدیریت کنند. ISO / IEC 27001 محبوب ترین استاندارد در این گروه است و مشخصات مربوط به اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) را بیان می کند. 33،290 گواهی برای این گواهینامه صادر شده است.

  1. ISO 14000 - مدیریت محیط زیست

این یک خانواده استاندارد است که ابزارها و راهنماهای لازم را برای شرکت ها برای مدیریت مسئولیت های زیست محیطی خود فراهم می کند. ISO 14001 و سایر استانداردهای موجود در این گروه بر سیستم های زیست محیطی تأکید دارند.

این استانداردها از ابزارهایی مانند ممیزی، ارتباطات، تجزیه و تحلیل چرخه زندگی و چالش های زیست محیطی استفاده می کنند. این استاندارد بدون توجه به صنعت می تواند توسط هر سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. بیش از 300000 گواهینامه ISO 14001 در 171 کشور صادر شده است.

  1. ISO 31000: 2018 - مدیریت ریسک

دنیای تجارت امروز مملو از عدم اطمینان است. خطرات پیش روی شرکت ها تأثیر مستقیمی بر عملکرد اقتصادی، شهرت و همچنین نتایج ایمنی و زیست محیطی دارد.

ایزو 31000 را نمی توان برای اهداف صدور گواهینامه استفاده کرد، اما چارچوبی را برای مدیریت خطرات فراهم می کند. این راهنما به سازمانها برای برنامه های حسابرسی داخلی و خارجی ارائه می شود و سازمانها را قادر می سازد تا با تسهیل در شناسایی فرصت ها و تهدیدها به اهداف در یک محیط نامشخص دست پیدا کنند.

سازمان ها می توانند با استفاده از روش های شناخته شده بین المللی برای مدیریت موثر و حاکمیت شرکتی محک بزنند.

  1. ISO 50001: 2018 - مدیریت انرژی

ISO 50001: 2018 راهنمایی هایی را برای پیاده سازی سیستم مدیریت انرژی برای شرکت ها فراهم می کند که هدف آن بهبود کارایی در استفاده از انرژی است.

این هدف با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، اثر انرژی یک سازمان را کاهش می دهد. ایزو 50001 اجباری نیست و بسیاری از سازمان ها آن را فقط برای مطابقت با انتظارات ذینفعان اجرا می کنند. بیش از 20000 گواهینامه با 69٪ افزایش نسبت به سال 2015 برای این استاندارد صادر شده است.

  1. ISO 26000: 2010 - مسئولیت اجتماعی

اگرچه نمی توان سازمان ها را با استاندارد ISO 26000 تأیید کرد ، اما این استاندارد راهنمایی در مورد چگونگی پذیرش مسئولیت های اجتماعی توسط سازمان ها را ارائه می دهد. این موضوع مشخص می کند که مسئولیت اجتماعی سازمانها برای ایجاد چارچوبی برای اقدامات موثر چیست.

  1. ISO 28000: 2007 - مشخصات سیستم های مدیریت امنیت برای زنجیره تأمین

این استاندارد الزامات مربوط به سیستم مدیریت امنیت را با توجه به یک زنجیره تأمین ذکر کرده است. برای انواع سازمانها قابل استفاده است و در مورد کلیه فعالیتهای کنترل شده توسط شرکتهایی که امنیت زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار می دهند راهنمایی می کند. این در مدیریت زنجیره های تأمین در تولید ، خدمات ، ذخیره سازی و حمل و نقل بسیار مهم است و تاکنون 356 گواهینامه وجود دارد.

  1. ISO 37001: 2016 سیستم های مدیریت ضد رشوه

رشوه خواری تهدیدی در دنیای تجارت امروز است. این استاندارد الزامات را تعریف کرده و راهنمایی هایی را برای ایجاد، پیاده سازی و بهبود مستمر سیستم مدیریت ضد رشوه ارائه می دهد. این می تواند یک سیستم مستقل باشد یا در سیستم مدیریت کلی قابل پیاده سازی باشد.

این استاندارد با توجه به رشوه در انواع سازمان ها قابل اجرا است و به جلوگیری، کشف و پاسخگویی به رشوه و مطابقت با قوانین ضد رشوه کمک می کند.

  1. ISO 45001 - بهداشت و ایمنی شغلی

صدمات و بیماری های شغلی به دلیل ضعف سلامت ، بازنشستگی پیش از موعد و حق بیمه بالا ، اقتصاد را تحت تأثیر منفی قرار می دهد. برای مدیریت این مشکل ، ISO 45001 را ایجاد کرده است که استانداردهای بین المللی مانند OHSAs 18001 و دستورالعمل های IL-OSH را جایگزین یا در نظر گرفته است. این یک چارچوب برای ایمنی کارکنان ، کاهش خطرات محل کار و ایجاد محیط کار امن تر فراهم می کند.

  1. ISO 22000 - سیستم های مدیریت غذا

این استاندارد توسعه و اجرای سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را تسهیل می کند. این مجموعه شامل استانداردهای وسیعی از جمله 22002 برای تولید مواد غذایی و 22001 برای مواد غذایی و نوشیدنی است. این استاندارد به طور گسترده توسط تولید کنندگان مواد غذایی ، رستوران ها و خدمات حمل و نقل مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. تاکنون بیش از 30،000 گواهینامه صادر شده است.

این مقاله توسط کارشناسان شرکت اندیشگران بمنظور آشنایی هرچه بهتر بازدید کنندگان با استاندارد تهیه گردیده است. لذا نظرات ارزشمند شما می تواند ما را در انتخاب بهتر مقالات یاری نماید.

 

 

 

امتیاز دهید :